اقتصادی > ارتباطات و فناوری اطلاعات

از اتصال به اینترنت پرسرعت تا افزایش کاربران پیام رسان های داخلی



ارتباط فردا: با شروع ایام الله دهه فجر هر سال پیشرفت ها، دستاوردها و مهم ترین اقدامات وزارتخانه ها از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طی سالها و البته یک سال گذشته در راستای پیشبرد کلان پروژه ها تشریح و اعلام می شود، در این راستا، دستاوردهای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات مانند شبکه ملی اطلاعات، شبکه فیبرنوری و غیره تشریح و پیشرفتهای آن اعلام می شود.  

طعم شیرین فناوری از طریق اتصال به فیبرنوری 

امروز ارتباطات به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی مردم تبدیل شده و چند سالی است تلاش وزارت ارتباطات مبتنی بر این است که یک شبکه پرسرعت، با کیفیت و امن بر مبنای فیبرنوری را برای مردم کشور فراهم کند و بر بستر آن، انواع خدمات متنوع و با کیفیت ارائه دهد.     

 اجرای این کلان پروژه از همان ابتدای مطرح شدنش سخت و زمان بر اعلام شده اما عزم و اراده وزارت ارتباطات با همراهی همه بازیگران این حوزه به گونه ای شد تا همه شهروندان به تدریج طعم تجربه شیرین سرعت‌های چندصد مگابیتی را تجربه کنند. براساس آخرین آمار اعلام شده ۷۲۰ شهر مجوز حفاری گرفته اند و در ۳۵۰ شهر عملیات عمرانی آغاز شده است؛ البته در دو سال گذشته بیش از ۱۴ هزار کیلومتر حفاری و داکت گذاری شده که در نهایت ۸ میلیون خانوار تحت پوشش این فناوری قرار گرفته اند.

برقراری عدالت ارتباطی با اجرای شبکه ملی اطلاعات

شبکه ملی اطلاعات را می‌توان به نوعی یکی از شناسنامه‌های کاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نظر گرفت و استفاده و توسعه آن علاوه بر افزایش کیفیت و کاهش نرخ استفاده از اینترنت داخلی در مقایسه با اینترنت خارجی می تواند به دسترسی کاربران بسیاری در روستاهای دور افتاده به اینترنت منجر شود، به گونه‌ای که طی سال های اخیر روند اتصال روستاها به اینترنت به واسطه این پروژه تسریع یافته و علاوه بر پیشرفت ۶۰ درصدی این پروژه تاکنون بیش از ۷۲۳ روستا به شبکه پهن باند متصل شده است.

دسترسی ۵۷ میلیون ایرانی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

 پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از اقداماتی است که برای تسهیل فعالیت مردم و بی نیازی از تبادلات کاغذی مورد توجه قرار گرفته است. این پنجره ارایه‌دهنده خدمات دولتی به‌صورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است که در مسیر آماده‌سازی و بهره‌برداری قرار دارد.  

این پنجره به عنوان یک درگاه واحد، امکان دسترسی سریع و آسان به خدمات مختلف دولتی را برای کاربران فراهم می‌کند و  با تجمیع خدمات مختلف، موجب تسریع در ارائه خدمات و افزایش شفافیت در انجام امور اداری شده است.

طبق آخرین آماری که از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شده تاکنون ۱۳۷ دستگاه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده و بالغ بر ۷۷ درصد خدمات دولتی از طریق این پنجره عرضه می‌شود و ۱۴ درصد خدمات دستگاه‌های اجرایی هوشمندسازی شده است و بیش از ۵۷ میلیون ایرانی از طریق این پنجره به خدمات مورد نیاز خود دسترسی دارند.    

رشد کاربران پیام رسان های داخلی

پیام‌رسان‌ها به عنوان یک ابزار ارتباطی نقش مهمی در بین کاربران و کسب‌وکارها دارند و با پیشرفت تکنولوژی و تغییرات در الگوهای ارتباطی، پیام‌رسان‌ها نیز در حال تکامل هستند؛ بنابراین با توجه به نیاز روزافزون به این پیام‌رسان‌ها کشورهای مختلفی از جمله ایران هم در حال تلاش برای توسعه پلتفرم‌های بومی خود هستند.    

با گذشت چندین سال و اقدات انجام شده برای رشد و توسعه پیام رسان ها مانند ارتقای و ایجاد قابلیت‌های جدید اکنون پیام رسان‌های داخلی به مرحله‌ای از بلوغ رسیده اند که توان حضور در عرصه بین المللی را داشته باشند و سازمان‌های مربوطه از جمله وزارت ارتباطات حمایت خود را از سکوها و پیام‌رسان‌های بومی متناسب با اقتضائات و شرایط روز دنبال می‌کند.

بررسی ها حاکی از آن است که اکنون پیام رسان های داخلی رشد قابل توجهی داشته و طبق آخرین آمار تا نیمه مهر ماه سال جاری پیک کاربران فعال روزانه نسبت به شهریور ۱۴۰۰، در روبیکا ۴ برابر، در ایتا ۱۴ برابر، در بله ۶ برابر، در سروش پلاس ۸ برابر و در آی گپ ۲ برابر شده است. همچنین پهنای باند مصرفی در این پلتفرم‌ها در قیاس با شهریور ۱۴۰۰ حدود پنج برابر رشد داشته است.  

 انتهای پیام        



منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا