اخبار اقتصادی > ثبت نام و قیمت خودرو

چین چگونه خیابان‌ های جهان را تسخیر کرد؟


به گزارش همشهری آنلاین،در سالیان اخیر خودروهای چینی به تنها خودروهای وارداتی به ایران تبدیل شده‌اند، و از سال گذشته با آزادشدن واردات خودروهای کامل، باز هم این شرکت‌های چینی‌اند که بیشترین سهم را از بازار ایران به‌دست آورده‌اند.

شاید سؤالی از سوی مصرف‌کنندگان ایرانی مطرح شود که آیا چون ایران تحریم است، بازارش به تسخیر خودروسازان چینی درآمده یا حقیقت چیز دیگری است؟

واقعیت آن است که صنعت خودروسازی‌ جدید چین با گذشته تفاوت‌های بزرگی کرده و در آستانه یک جهش جهانی است. چینی‌ها در حال حاضر ۲۱درصد از بازار جهانی خودرو را در اختیار دارند و برآورد می‌شود تا ۵سال آینده این رقم به ۳۳درصد برسد.

صنعت خودروی چین در حال ورود به عصر جدیدی است. پس از پیشی‌گرفتن از ژاپن به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده صنعت خودرو در جهان در سال۲۰۲۳، این صنعت در سال‌های اخیر با حمایت جهانی از خودروهای برقی، به‌سرعت رشد کرده و صادراتش به سراسر جهان افزایش یافته است.

جایگاه خودروسازان چینی در جهان

آن‌طور که آمارها نشان می‌دهد، شمارگان فروش شرکت‌های خودروساز چینی در جهان در نیمه اول سال۲۰۲۴ میلادی دست‌کم ۱۷. ۸درصد رشد کرده است و خودروسازان چینی در حال حاضر ۲۱درصد از سهم بازار جهانی خودرو را در اختیار دارند؛ اما پیش‌بینی می‌شود خودروسازان چینی تا سال۲۰۳۰ یعنی ۵سال دیگر، ۳۳درصد از کل بازار فروش خودرو را در جهان در اختیار بگیرند.

این در حالی است که سهم خودروسازان آلمانی از بازار جهانی ۶. ۲درصد کاهش یافته است. درحال‌حاضر سهم خودروسازان آلمانی از بازارهای جهانی ۱۹. ۴درصد است.

در این مدت همچنین به‌دلیل افزایش سهم خودروسازان چینی از بازارها سهم خودروسازان ژاپنی با افت قابل توجه ۱۲. ۴درصدی مواجه شده و برندهای ژاپنی جمعا ۱۴. ۹درصد از بازار جهانی را در اختیار دارند.

این نشان می‌دهد که خودروسازان چینی به‌شدت عرصه را بر خودروسازان ژاپنی تنگ کرده‌اند؛ اما وضعیت در مورد آمریکا و فرانسه بسیار بدتر است. طبق آمارهای موجود سهم برندهای آمریکایی و فرانسوی به‌ترتیب ۱۹. ۲ و ۱۹. ۱درصد کاهش یافته است.

تولید و فروش خودروهای چینی

آن‌طور که آمارها نشان می‌دهد، در نیمه اول سال۲۰۲۴ تولید خودرو در چین به ۱۳میلیون‌و۸۹۱هزار دستگاه و و فروش به ۱۴میلیون‌و۴۷هزار دستگاه رسیده‌است. این نشان می‌دهد که فقط در نیمه نخست سال‌جاری میلادی تولید خودرو در چین ۴. ۹درصد و فروش آن ۶. ۱درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل افزایش داشته‌است.

علت این رشد افزایش تمرکز چین بر تولید خودروهای برقی است. طبق این اطلاعات، نرخ رشد تولید و فروش خودروهای برقی چینی به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از خودروهای بنزینی است.

آمارها نشان می‌دهد که تیراژ تولید و فروش خودروهای برقی در چین در نیمه نخست سال۲۰۲۴ به حدود ۵میلیون دستگاه رسیده که نسبت به سال قبل ۳۲درصد افزایش نشان می‌دهد ۳۵.۲درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده‌است.

به‌طور دقیق‌تر، حجم فروش ۳خودروساز برتر چینی یعنی بی‌وای‌دی، چری و جیلی به رقم ۴میلیون‌و۸۷۱هزار دستگاه در نیمه اول۲۰۲۴ رسیده و این ۳خودروساز ۳۵درصد از بازار را در اختیار گرفته‌اند.

بااین‌حال سایر برندهای خودروسازی‌ چینی نیز به‌سرعت در حال پیشرفت هستند. آمارها نشان می‌دهد ۱۹برند از ۲۲برند چینی قدرت برند خود را ظرف چند سال گذشته افزایش داده‌اند. به‌عنوان مثال شرکت جیلی موفق شده‌است با ارائه خدمات بهتر به مشتریان و سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه برند خود را به‌سرعت توسعه دهد.

بی‌وای‌دی، قطب خودروسازی‌ جهان

بی‌وای‌دی (BYD) به‌عنوان برترین برند خودرو در چین که در فهرست باارزش‌ترین شرکت‌های جهان در رتبه۱۵۰ جهان قرار دارد، در تولید خودروهای الکتریکی در سه‌ماهه چهارم سال۲۰۲۳ از تسلا پیشی گرفت.

بی‌وای‌دی در حال حاضر هفتمین خودروساز بزرگ جهان است و در سال۲۰۲۴ از ۲شرکت بزرگ خودروسازی‌ ژاپن یعنی نیسان و هوندا پیشی گرفت. این موضوع موجب شده است که این ۲خودروساز بزرگ ژاپنی به تکاپو بیفتند و ظرف چند هفته گذشته برنامه یک ادغام مشترک را به جریان بیندازند. هوندا و نیسان در تلاشند برای افزایش رقابت با خودروسازان چینی با یکدیگر ادغام شوند.

شرکتی که ۱۰۰هزار نفر در بخش تحقیق دارد

بی‌وای‌دی در حال حاضر ۹۰۰هزار کارمند دارد و بخش تحقیق و توسعه آن با حضور بیش از ۱۰۰هزار محقق، بزرگ‌ترین بخش تحقیق و توسعه در میان شرکت‌های خودروسازی‌ جهان است. این شرکت در ۲سال گذشته نزدیک به ۵۰هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی را برای تقویت تحقیق و توسعه جذب کرده است.

بی‌وای‌دی قصد دارد تولید خود را در سراسر جهان گسترش دهد و در کشورهای پاکستان، ترکیه، مکزیک و برزیل کارخانه‌های جدید تولید خودرو بسازد.

این شرکت همچنین در تلاش است رهبری کل جهان را در بخش خودروهای الکتریکی در اختیار بگیرد و سرمایه‌گذاری‌های سنگینی را در حوزه نرم‌افزازی، رانندگی هوشمند و تولید باتری‌هایی با فناوری بالا آغاز کرده است.

بی‌وای‌دی سومین برند پرفروش خودرو در طول ماه‌های گذشته در سراسر جهان بوده است.

چین چگونه خیابان‌ های جهان را تسخیر کرد؟

چین چگونه خیابان‌ های جهان را تسخیر کرد؟

چین چگونه خیابان‌ های جهان را تسخیر کرد؟



منبع:همشهری آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا